dinsdag 28 november 2017

ANKE LAND


Hoe heb je dit werk gemaakt?
ANKE LAND: Het beeld is ontstaan uit allerlei varianten op een gestileerd, archtypisch mannetje dat door de wereld rent. Ik heb ze in de loop van de jaren gemaakt aan de hand van foto’s, ik heb ze gegoten in gips, ik heb ze gebakken in bladerdeeg en zelfs opgegeten. StarMan is het beeld van een beeld van een beeld van een beeld van zo’n mannetje. Het resulteerde in het ontwerp van een bekende figuur in een nieuwe omgeving: de ruimte. Verder kon ik nog niet gaan.
Het ontwerp heb ik gescand, om het in het Textiellab van het Textielmuseum in Tilburg uit te weven. Bij het weven smelten allerlei verschillende materialen ineen, en voegen die veelzijdigheid samen met een grote tactiliteit. Het weefgetouw is een computergestuurde weefmachine geworden, die echter nog steeds volgens het achttiende-eeuwse systeem van die goeie ouwe Jaquard werkt. Niet meer de keus van de ponskaart, namelijk gat of geen gat, maar de een of een nul, in oneindige getallenreeksen. Het resultaat is nog steeds een wandkleed, geweven om de tijd te doorstaan.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
ANKE LAND: Ik maak mijn wandkleden omdat ik net als de gobelins van vroeger een soort stripverhalen wil maken. Meestal gaan die als in een dagboek over de actualiteit van alledag. StarMan maakt zich daar even uit los. Ogenschijnlijk geruststellend, zo tussen de sterren, maar ook wel wat verontrustend, wandelt hij in stevig tempo door de ruimte. Het lijkt wel of hij tijdelijkheid en eeuwigheid gelijktijdig wil beleven. Ik hou van de combinatie onrustbarend en geruststellend. StarMan was een tijdlang weggekropen, stijf opgerold, zo stijf dat het leek alsof hij zich niet wilde laten zien. Ik heb hem uitgerold en op een stevige oude plank vastgezet.
 Diezelfde spanning tussen actualiteit, historie en eeuwigheid zit overigens in mijn beelden van schedels, die tegelijk portret en masker zijn. Tijdelijkheid en eeuwigheid in één oogopslag verenigd. Het skelet houdt het leven bij elkaar. En veilig opgesloten in die schedel zit het brein. Daar gaat iets heel geruststellends vanuit. StarMan hinkelt op al die uiteenlopende gedachten door de kosmos. U, ik, wij allemaal, wij hebben StarMan nodig!

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...