dinsdag 28 november 2017

HERMAN FONTEIN


Hoe heb je dit werk gemaakt?
HERMAN FONTEIN: Voor de serie Interbellum heb ik oude ansichtkaarten uit de periode tussen de twee wereldoorlogen in stroken geknipt. Ik moest wel even over een innerlijke drempel stappen om deze destructieve daad uit te voeren. Maar vervolgens had ik prachtig materiaal om mee te werken. Na het knippen volgt het componeren, dat aanvoelt als het aanbrengen van verftoetsen op doek, alleen met andere middelen. Nadat min of meer de compositie bepaald is, worden de stroken vastgeniet op papier. De nietjes versterken de repeterende opeenvolging van de strokenkaart.

Waarom heb je dit werk gemaakt? 
HERMAN FONTEIN: Oude ansichten intrigeren mij om diverse redenen. Door de gebruikte druktechnieken uit de periode tussen de twee wereldoorlogen is hun stoffelijkheid zo anders dan die van hedendaagse kaarten. Door hun 'fluweligheid' roepen ze een aardse hemel op en refereren aan een verloren gegaan en geïdealiseerd verleden. Er wordt ook alleen maar een aardse hemel getoond: prachtige bouwwerken, schitterende landschappen, mensen die plezier beleven aan de arbeid, die ze verrichten. Tegelijkertijd echter roepen de kaarten vragen op. Een deel van de kaarten bevat de correspondentie tussen een Nederlandse en Duitse familie, tot ver in de jaren dertig als Hitler aan de macht is en de Tweede Wereldoorlog op uitbreken staat. Op een van de kaarten wordt vanuit Nederland gevraagd of een zekere, mij verder onbekende, Anna veilig in Dresden is aangekomen. Met onze historische kennis van het bombardement op Dresden geeft dat de kaarten een zware beladenheid. Want: hoe is het Anna vergaan? Woonde ze nog in Dresden tijdens het bombardement? En heeft ze de oorlog overleefd? Maar ook vraag je je af wat de oorlog heeft betekend voor de relatie tussen deze twee families. Door de oorlog kwamen ze immers in verschillende, vijandige kampen terecht.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...