maandag 27 november 2017

HESTER VIS


Hoe heb je dit werk gemaakt?
HESTER VIS: Het is een werk uit een serie van drie doeken, een met alleen grijze/zwart/wit krant, La Gazzetta dello Sport, die roze is en dit doek dat een combinatie is van verschillende grijze en gekleurde kranten.
 's Ochtends begin ik zo nodig met het snijden van stroken van in dit geval verschillende soorten kranten. Langs een liniaal snijd ik lange rechte lijnen. Vervolgens verdun ik de lijm op de juiste dikte, de kwast ligt klaar en het schort gaat aan. Het werk kan beginnen.
 Het doek met een afmeting van 1.50 bij 1.20 lag vanwege de grootte, op een daarvoor bestemde tafel. Het materiaal had ik al een tijdje geleden gekozen en op stapels gelegd. Dat is fijn omdat ik op die manier niet wordt afgeleid om op zoek te gaan naar materiaal dat ergens precies voor moet dienen. Het gaat op deze manier terloops en daardoor zonder pretentie. Ik wil in dit onderzoek juist niet zoveel duiden, niet per se bezig zijn met hoe het eruit gaat zien of wat ik wil dat het zegt aan de toeschouwer.
 Gewoon een horizontale lijn van links boven naar rechts onder en een verticale lijn, van linksboven naar rechtsonder, deze handeling telkens weer.
Je voornemens na komen, weten wanneer je klaar bent, weten wat je te doen staat, maar vooral ook wat blijft erover of juist wat ontstaat er als je je eigen (inter)actie zo minimaal mogelijk houdt. Soms ging ik, in het geval van dit werk, de grens over en zocht ik uit op kleur wat, volgens de door mijzelf bedachte regels, eigenlijk niet geoorloofd is, en meestal floot ik mezelf daarop terug. Soms deed ik dat ook niet, omdat het mooier was, hoewel ik dat dan weer later corrigeerde.


Waarom heb je dit werk gemaakt?
HESTER VIS: Het is een onderzoek in observeren, consequent handelen, het resultaat ontdekken van doorgaan, je niet laten afleiden door interventies die je wil doen, de neiging van je pad af te gaan. Ik wilde weten wat er zou gebeuren als je, behalve de kleur en soort krant, de rest constant zou houden.
 Door deze begrenzing en door de leiding te nemen over het creatieve proces tijdens het werk heb ik gemerkt dat er heel veel ruimte ontstaat om te observeren: wat gebeurt hier? Er ontstaan nieuwe plannen die ik dan tijdens de uitvoering heb opgeschreven met de belofte om het in een volgend werk te gaan uitproberen. Er ontstaat een boekje vol plannen. Ook voor ruimtelijk werk. Tevens realiseer ik me dat ik mijn gedachten meer zou kunnen laten gaan over de betekenis van het gebruik van de krant. Bijvoorbeeld, dat het zou kunnen gaan over stapels informatie, gedachten en meningen. Maar ik snij de woorden juist door omdat ik die betekenis niet wil.
 Het materiaal geeft het ritme, de diepte, de plattegrond. Ik denk dat het mij meer gaat over de tijd en het verstrijken van de tijd. Het beheren en beheersen van de ruimte en de tijd zoiets. Vanuit een redelijke mate van onbegrensdheid die mijn binnenwereld als persoon kenmerkt tracht ik mijzelf te richten op het bouwen aan een bodem om tot handelen te komen. Telkens ben ik verrast dat er een hele wereld ontstaat achter het grid en juist door het grid de structuur tevoorschijn komt.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...