dinsdag 28 november 2017

MARCEL DOORDUIN


Hoe heb je dit werk gemaakt?
MARCEL DOORDUIN: Eigenlijk is het een heel klassiek gemaakt schilderij. Ik ben begonnen met een onderschildering in tempera (verf met ei en caseïne als bindmiddel). Het is een ‘magere’ onderschildering omdat er weinig olie in de tempera zit die ik zelf maak. Zo kun je er nog relatief veel lagen met olieverf overheen schilderen. De kleuren in de onderschildering zijn met opzet veel feller en contrastrijker dan de uiteindelijke bovenlaag. Omdat de olieverf die er overheen geschilderd wordt transparant is, lijkt het als of de onderlagen door de bovenste lagen heen gloeien. 

Waarom heb je dit werk gemaakt?
MARCEL DOORDUIN: Mijn werk gaat vaak over architectuur en landschap. Regelmatig maak ik schilderijen die maquettes voorstellen. Ik probeerde me in dit schilderij voor te stellen hoe een schaalmodel van de Matterhorn er uit zou zien in de etalage van een modelbouwwinkel.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...