dinsdag 28 november 2017

PAULINE M.M. NIJENHUIS

Hoe heb je dit werk gemaakt?
PAULINE NIJENHUIS: In mijn schilderijen gebruik ik twee technieken. Het is deels geschilderd met acrylverf en deels met de hand geborduurd in de platsteek met DMC garen op schilderslinnen.
 Waarom ik borduur? De tactiele eigenschap van garen geeft tegenover de acryltoetsen een mooi contrast. Daarnaast is de arbeidsintensieve eigenschap van borduren ook een statement in mijn werk geworden. In de toekomst zal er steeds minder handwerk, in de ruimste zin van het woord, voorkomen door de technologische en digitale revolutie.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
PAULINE NIJENHUIS: De vierde industriële revolutie is al aangekondigd. Er wordt veel verwacht van de zogenaamde 'smart machines' en robots met ongekende toenemende snelheid en rekenkracht. En niet te vergeten de ontwikkeling van de samensmelting tussen de machine en de mens ofwel de cyborg. In mijn serie doeken Autoportretten is de auto voor mij een metafoor. Eigenlijk de eerste tekenen van een prematuur soort cyborg. Als de mens in de auto zit, is deze geheel omsloten door deze machine. Zo ontstaat een soort samensmelting van machine en mens. De auto zorgt dat de mens sneller kan voortbewegen en daardoor een grotere afstand kan afleggen in een steeds kortere tijd. Kenmerk van cyborg is dat de machine menselijke functies sterk uitvergroot. Als ik op de weg zit, kan ik op afstand, aan de manoeuvres in het wegverkeer, aflezen met wat voor een bestuurders ik te maken heb. Bijna een soort antropomorfisme, het projecteren en toekennen van menselijke eigenschappen aan een dier, maar in dit geval aan een machine. 
 In Google levert het begrip cyborg de definitie op: 'Wezen dat zowel bestaat uit mechanische als uit organische delen'. In deze serie schilderijen voorzie ik de auto’s van kleuren die in mijn huid voorkomen. Bovendien probeer ik het rijgedrag in de vormgeving van het voertuig te vertalen: symbiose van mens en machine.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...