dinsdag 28 november 2017

PIER PENNINGS


Hoe heb je dit werk gemaakt?
PIER PENNINGS: Deze foto is deel van een serie die ik maakte in de Geheime Bunker in Schaarsbergen. Het was mijn eerste verkenning van die stinkende betondoos, waarin ik me overigens helemaal senang voelde. Het zijn vanwege de duisternis in de bunker statief-opnamen geworden met ellenlange sluitertijden bij een hoog asa/din getal. Op analoog materiaal krijg je dan korrel, digitaal krijg je ruis. Bij de digitale zwart-wit foto’s kan dat – zoals in dit geval – mooie grijzen opleveren.
 Bij zo’n eerste ronde is de camera eigenlijk een verlengstuk van m’n neus: ik besnuffel alles en knip m’n foto’s in één flow. Thuis bekijk ik op het scherm pas wat het geworden is, eerst in kleur, dan in zwart-wit. Via die eerste beelden word ik me achter het beeldscherm bewust van wat er te zien is.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
PIER PENNINGS: Ik wilde erachter komen wat er fysiek in de ruimte aanwezig was en hoe zich dat verhoudt tot mijn gevoelens. Uit de sensatie van de ruimte en de dingen die er aanwezig zijn ontstaat mijn gevoel voor het geheel. Pas dan komt er een denk- en ontwikkelingsproces op gang over wat hier te doen. In eerste instantie dacht ik na over verzamelingetjes van gebeurtenissen en herinneringen uit de tijd van de koude oorlog. Van 1945 tot aan de Wende elk jaar een “bundeltje”. Die bundeltjes wilde ik dan op een of andere wijze een plek geven in de bunker. Dat uitgangspunt werd onverwacht overgenomen door Uncle Abe’s Spitfire, die daar bijna letterlijk uit de lucht viel toen er geheel onverwachts een verslag over het sneuvelen van mijn oom Bram op internet opdook. Toch weet ik zeker dat die eerste voorbereidingen hebben bijgedragen aan de ideevorming en de uitvoering van de levensgrote Spitfire, die uiteindelijk het resultaat werd van mijn residency in de bunker.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...