dinsdag 28 november 2017

PETER KRYNEN


Hoe heb je dit werk gemaakt?
PETER KRYNEN: Schetsen waren het begin, ik was op zoek naar een ‘binnenruimte’. Een eenvoudige vorm van een soort omgekeerde kruik ligt voor een keramist voor de hand. Je kunt het ook als een soort portret zien, een hoofd waar je in kunt kijken. Het werk is van keramiek. Ik heb een speciale mal van gips gemaakt van waaruit ik deze twee werken heb opgebouwd.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
PETER KRYNEN: Wanneer ik het in enkele woorden zou moeten samenvatten: schetsmatige binnenruimte, labyrint, verval en fantasie. Een ruimte kan, ook al is het misschien vervallen, aangenaam zijn om te verblijven. Omgekeerd kan een nieuwe, schone ruimte onaangenaam zijn. Het zegt misschien iets over mij maar ook over het gevoel dat een ruimte kan geven. Ik wil de kijker naar binnen lokken met zijn/haar ogen. Door dichtbij te komen wordt de huid meer onderdeel van het kijken. De werken lijken een andere schaal te suggereren. Misschien kun je het wel als een installatie op schaal zien.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...