Hoe heb je dit werk
gemaakt?
PETER KRYNEN:
Schetsen waren het begin, ik was op zoek naar een ‘binnenruimte’. Een
eenvoudige vorm van een soort omgekeerde kruik ligt voor een keramist voor de
hand. Je kunt het ook als een soort portret zien, een hoofd waar je in kunt
kijken. Het werk is van keramiek. Ik heb een speciale mal van gips gemaakt van
waaruit ik deze twee werken heb opgebouwd.
Waarom heb je dit
werk gemaakt?
PETER KRYNEN:
Wanneer ik het in enkele woorden zou moeten samenvatten: schetsmatige
binnenruimte, labyrint, verval en fantasie. Een ruimte kan, ook al is het
misschien vervallen, aangenaam zijn om te verblijven. Omgekeerd kan een nieuwe,
schone ruimte onaangenaam zijn. Het zegt misschien iets over mij maar ook over
het gevoel dat een ruimte kan geven. Ik wil de kijker naar binnen lokken
met zijn/haar ogen. Door dichtbij te komen wordt de huid meer onderdeel van het
kijken. De werken lijken een andere schaal te suggereren. Misschien kun je het
wel als een installatie op schaal zien.