Hoe heb je dit werk gemaakt?
ELISABETH SCHINK: Het is een werk in gemengde media. Ik
heb citroenvlinders gefotografeerd en de beelden van de vlinders op de computer
geïsoleerd en afgedrukt op fine art Hahnebüttenpapier. Daarna heb ik op het
papier op bepaalde plaatsen water gegoten. Snel, vanuit de beweging en
intuïtief bracht ik met een vork en een spatel een zelf aangemaakte
betonachtige pasta op het papier aan. Daarbij kwam ik ook terecht op de
oncontroleerbare plekken met water. De kleur ging in het water zijn eigen leven
leiden en verraste me, nadat ik het werk een paar dagen had laten drogen. Het
materiaal is licht en neemt niet veel plaats in. Je kunt er ook grote werken
mee maken. Het materiaal is gevoelig, net als de menselijke aard. Een dikke
pasta op een lichte ondergrond. Het gedetailleerde en de stuurbaarheid van de
fotografie stuiten in dit werk op grove, intuïtief bepaalde en in water
onbeheersbare kleur. De energie tussen die twee polen spreekt me aan.
Waarom heb je dit werk gemaakt?
ELISABETH SCHINK: Mij fascineren oerwezens: bijen, libellen
en gevleugelde, soorten waarvan al tachtig procent is verdwenen. Ik ben ook
gefascineerd door ons eigen, innerlijke oerwezen, dat ons kracht geeft en zich
manifesteert in werken die vanuit de intuïtie, beweging en gebaar tot stand
komen. Aan mijn werk ligt de vraag naar onze levensenergie ten grondslag.
Oerwezens belichamen in mijn ogen de tijdspanne tussen de oorsprong en de
gecultiveerde mensheid.