dinsdag 28 november 2017

ELISABETH SCHINK


Hoe heb je dit werk gemaakt?
ELISABETH SCHINK: Het is een werk in gemengde media. Ik heb citroenvlinders gefotografeerd en de beelden van de vlinders op de computer geïsoleerd en afgedrukt op fine art Hahnebüttenpapier. Daarna heb ik op het papier op bepaalde plaatsen water gegoten. Snel, vanuit de beweging en intuïtief bracht ik met een vork en een spatel een zelf aangemaakte betonachtige pasta op het papier aan. Daarbij kwam ik ook terecht op de oncontroleerbare plekken met water. De kleur ging in het water zijn eigen leven leiden en verraste me, nadat ik het werk een paar dagen had laten drogen. Het materiaal is licht en neemt niet veel plaats in. Je kunt er ook grote werken mee maken. Het materiaal is gevoelig, net als de menselijke aard. Een dikke pasta op een lichte ondergrond. Het gedetailleerde en de stuurbaarheid van de fotografie stuiten in dit werk op grove, intuïtief bepaalde en in water onbeheersbare kleur. De energie tussen die twee polen spreekt me aan.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
ELISABETH SCHINK: Mij fascineren oerwezens: bijen, libellen en gevleugelde, soorten waarvan al tachtig procent is verdwenen. Ik ben ook gefascineerd door ons eigen, innerlijke oerwezen, dat ons kracht geeft en zich manifesteert in werken die vanuit de intuïtie, beweging en gebaar tot stand komen. Aan mijn werk ligt de vraag naar onze levensenergie ten grondslag. Oerwezens belichamen in mijn ogen de tijdspanne tussen de oorsprong en de gecultiveerde mensheid.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...