dinsdag 28 november 2017

FERRY STAVERMAN


Hoe heb je dit werk gemaakt?
FERRY STAVERMAN: Het werk is van golfkarton, uitgesneden met een decoupeerzaag. Ik begin met een schets, die maak ik meestal in een schetsboek. Als ik tevreden ben over de tekening, scan ik hem in met Illustrator. Het voordeel van Illustrator is dat je daarmee prints kunt maken op iedere gewenste schaal of maat. Met zo'n bestand kan ik ook naar een bedrijf waar ze beschikken over een lasersnijmachine. Als het werk echt groot is, kan dat niet met een lasersnijmachine en doe ik het zelf met een decoupeerzaag. Ik maak vormen altijd met één rechte achterkant, of laat die snijden, en deze rechte 'achterkanten' plak ik met boekbinderslijm aan elkaar en samen vormen zij de centrale as. Het object kan dan nog altijd als een boek worden dichtgeslagen; gemakkelijk als je het wilt vervoeren of verplaatsen. Ik kan het ook fixeren. Stel dat iemand een van mijn werken koopt en hij of zij wil het werk op een vaste plaats opstellen, dan kom ik het, indien gewenst, ter plekke fixeren. Hoe ik dat doe, zeg ik niet, want dat is, zeg maar, het geheim van de smid.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
FERRY STAVERMAN: Ik kreeg van Printemps, een chique warenhuis in Parijs, het verzoek om een reeks objecten te ontwerpen met als thema exotische planten. Zo'n opdracht had ik al eens eerder gekregen, maar met een ander onderwerp. Toen ik het warenhuis mijn tekeningen stuurde, bereikte de economische crisis van een jaar of wat geleden zo'n beetje zijn hoogtepunt. Printemps blies het project af. Jammer, maar ik had wel een hele mooie reeks ontwerpen en die ben ik toen maar zelf gaan uitvoeren. Het symmetrische, dat de in ACEC geëxposeerde en ook andere van mijn objecten hebben, is naar mijn gevoel een overblijfsel van mijn werk voor de educatieve dienst van Paleis Het Loo. Dat Paleis is voor een groot deel in de zeventiende eeuw gebouwd, de eeuw van de symmetrie, kun je wel stellen. In Paleis Het Loo zitten deuren en ramen die in feite geen functie hebben. Ze zijn er uitsluitend omwille van de symmetrie. Als je veel in zo'n symmetrische omgeving verkeert, sijpelt dat door in je werk. Aanvankelijk wilde ik dat niet, maar ik moest het uiteindelijk wel toestaan. En ik moet zeggen, symmetrie heeft iets rustgevends.


HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...