dinsdag 28 november 2017

LEON TEBBE


Hoe heb je dit werk gemaakt?
LEON TEBBE: De getoonde werken zijn gouaches geschilderd op papier, gelijmd op karton en bevestigd op een houten frame. Gouache (veredelde plakkaatverf) bestaat uit zeer fijngemalen pigment met het bindmiddel Arabische gom. Deze verf is sneldrogend en dekkend en droogt mat op. Kleuren kunnen tot op zekere hoogte over elkaar heen worden aangebracht. En heel belangrijk: met wat meer water toegevoegd kan de verf transparanter worden opgebracht.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
LEON TEBBE: Ik schilderde nooit met gouache. Maar in 2016 kreeg ik van een vriendin zomaar een doos gouache cadeau. Kort daarop ging ik ermee aan de slag en schilderde ik een groot aantal portretten van beroemde achttiende- en negentiende-eeuwse Duitsers. De verf beviel me zozeer, dat ik in de zomer van dit jaar deelnemend aan een schildersessie in de bossen van Wolfheze, georganiseerd door de Nieuwe Oosterbeeks School, nog een gouache maakte. Sindsdien kreeg ik door dat snel en gedecideerd schilderen in de openlucht en 'sur le motif' met gouache heel goed gaat. In de nazomer en herfst schilderde ik in mijn achtertuin en volkstuin van redelijk dichtbij en vrij precies - hoewel alles gelogen - de plantenwereld.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...