dinsdag 28 november 2017

WENDA KIESKAMP


Hoe heb je dit werk gemaakt?
WENDA KIESKAMP: Ik heb jaren geleden al eens foto's gemaakt van deze plek. Hij ligt in de buurt van Lochem, niet ver van het huis van mijn ouders. Eerst heb ik geprobeerd om er een groot schilderij van te maken, maar de gebouwen op de achtergrond kwamen niet echt goed uit de verf. Er zat naar mijn smaak ook onvoldoende samenhang in het geheel. Ik gaf het op, hoewel ik de plek daarna nog vaak bezocht en foto's ervan van tijd tot tijd bekeek. Op een gegeven moment dacht ik: het moet niet groot worden geschilderd, maar juist klein. Dat ben ik gaan doen, in eerste instantie met dunne lagen olieverf. Daarbij heb ik steeds gekeken waar er lichtvlekken bij moesten en waar vlekken met een iets donkerder kleur, om de blaadjes en de bloemen aan te duiden. In de vlekken heb ik hier en daar wat dikkere accenten gelegd.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
WENDA KIESKAMP: Het gaat me om de combinatie van hele herkenbare, landschappelijke dingen, zoals bladeren, bloemen en dunne boompjes, met een zekere mate van abstractie. Toen ik de plek voor de eerste keer zag, werd ik getroffen door het licht dat op de begroeiing viel en de talloze lichtplekken. Hij had een eigen filmische en tijdloze sfeer. Ik heb niet alleen de plek, maar vooral die ervaring willen schilderen.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...